Francie
Lebel
Pušky Lebel tvořily pěchotní výzbroj
francouzské armády od konce 19. století
až do okupace Francie v roce 1940.
Při svém zavedení do výzbroje roku
1886 byla tato puška první
vojenskou opakovačkou se zmenšenou ráží
a s nábojem plněným
bezdýmným prachem a plášťovou střelou
(olověná střela s měděným pláštěm).
Renault FT-17
Tank FT-17 byl první sériově vyráběný tank s moderními prvky,
jak je známe z pozdějších let. Vyráběla jej firma Renault a v roce 1918 zasáhl
do bitev první světové války. Protože se osvědčil, bojoval ještě o dvacet let později.
Tank Renault FT-17 měl samonosnou korbu. Pohon obstarával zážehový motor Renault o výkonu 35 hp.
Jelikož krátká korba tanku zvyšovala nebezpečí převrácení vozidla během překonávání zákopů,
byl na její zadní část připevněn rám s ližinou (ohon), o kterou se stroj mohl při hrozbě převrácení opřít.
Tank měl odlévanou věž, ve které byl uložen kulomet Hotchkiss ráže 8 mm. Na střeše věže byla instalována pozorovací kopule.
Odlévaná věž byla později pro svoji náročnost na výrobu nahrazena nýtovanou.
Od května 1918 byl do části tanků FT-17 lafetován kanón Puteaux ráže 37 mm.
Během první světové války bylo vyrobeno 3177 vozidel a další do celkového počtu 3800 ještě po válce.
Na začátku druhé světové války se ve službě Francouzské armády nacházelo ještě 1560 vozidel.
Tanky byly exportovány do mnoha zemí světa, vyráběly se i jejich kopie a odvozeniny (např. T-18 a Fiat 3000).
)
Nieuport 17
Nieuport 17 bylo francouzské dvouplošné stíhací letadlo vyráběné společností Nieuport a jedno z nejznámějších letadel celé
první světové války.
Nieuport 17 se poprvé objevil nad západní frontou v březnu 1916,
ve stejnou dobu jako britský D.H.2 a byl rychle přijat do výzbroje Royal Flying Corps a Royal Naval Air Service,
protože převyšoval všechny soudobé britské konstrukce. Za zmínku stojí také fakt, že po určitou část roku 1916
byly všechny perutě Aviation Militaire vyzbrojeny právě tímto typem. Nieuport 17 byl nasazen do bojů také nizozemským,
belgickým, ruským a italským letectvem. Dokonce i Německo okopírovalo mnoho prvků z jeho konstrukce a vyrábělo podobný typ
pod označením Siemens-Schukert D.III. Byla jimi vyzbrojena slavná eskadra č. 3 Les Cigognes, 38, 55, 65 a 103. Nacházely
se rovněž u eskadry amerických pilotů č. 124 Escadrille Lafayette.